Metta-meditatie

Metta, vriendelijkheid, is een hartskwaliteit. De hartskwaliteiten worden ook wel de brahmavihara’s genoemd. Het zijn trainingen van ons om vriendelijkheid (metta), mededogen (karuna), medevreugde (mudita) en gelijkmoedigheid (upekha) te oefenen en te versterken. Het mooie daarvan is dat deze training vreugde, kalmte en sereniteit met zich meebrengt. In ons dagelijks leven is dat behulpzaam, we zijn minder geïrriteerd, kortaf of bozig en vaker bijvoorbeeld welwillend, behulpzaam en begripvol. Deze vriendelijkheidsmeditatie is ook voor onze formele (‘gewone’) meditaties ondersteunend; zachtheid en mildheid helpen om ontvankelijk en ontspannen waar te nemen wat zich afspeelt in het huidige moment.

Metta-meditatie (mildheid, vriendelijkheid)
Metta is een pali woord (de taal waarin de vroeg boeddhistische teksten zijn opgeschreven) dat verwant is aan ‘vriend’. Door Metta-meditatie versterken en ontwikkelen we vriendelijke welwillendheid voor onszelf en anderen. Tijdens de metta-meditatie gaan we de stilte in met vriendelijkheid. Metta is verbonden met vreugde en een tegenhanger van boosheid, ongeduld en irritatie.  Metta-beoefening is behulpzaam bij het opmerken van onze reactieve patronen en het omgaan met eventuele hindernissen in de meditatie. Metta helpt om in het dagelijks leven wat vaker vanuit geduld en wijsheid te reageren. Door oefening ontwikkelen we deze kwaliteiten.

Twee wekelijkse metta-meditatie

De twee-wekelijkse metta-meditatie op dinsdag wordt begeleid door Riët Aarsse, Chris Grijns, Riëtte van der Plas of Sjoerd van der Linden . Voorlopig online. Als het kan is het live op de Gelderse Kade, houdt daarvoor de agenda in de gaten.

Deelname is kosteloos. Het is van belang dat je je aanmeldt voor de ONLINE SESSIES door op deze link te klikken. Je ontvangt een link om in de virtuele meditatieruimte te komen. Leuk als je meedoet en als je vragen hebt, horen we het graag. De begeleiding is op basis van dana.

Cursus Mettameditatie  (3x Online) – achtergrond, methoden en verdieping

Voor mensen met meditatie-ervaring. Vind je metta of liefdevolle vriendelijkheidsmeditatie interessant? Wil je weten waarom het cultiveren van vriendelijkheid waardevol is voor je mindfulnessoefening of inzichtmeditatie? Of op welke wijzen je metta kan oefenen?

In deze korte cursus wordt aan de hand van ‘de metta sutta’ – zoals deze leerrede in de wandelgangen wordt genoemd – de achtergrond, het nut en mogelijke methoden voor het beoefenen van metta toegelicht.  Metta is niet alleen voor op het kussen, maar vooral ook behulpzaam voor het leven temidden van anderen. Metta opent het hart, we ontwikkelen empathie voor onszelf en anderen, en we merken vaak dat compassie voor onszelf en anderen sterker wordt.

De cursus biedt een verdiepende context voor de twee-wekelijkse metta-avonden maar kan ook op zichzelf  worden gevolgd. Elke bijeenkomst wordt een stuk tekst gegeven en besproken, wordt een begeleide metta-meditatie aangeboden en is er ruimte voor uitwisseling. Ook ontvang je een uitnodiging voor thuisoefening. Voor beginners en gevorderden in de metta of inzichtmeditatie.

Begeleiding: Riët Aarsse

Data: 23 maart, 6 en 20 april. Online. Tijd: 19.30-21.30 uur.

Kosten: 15 euro, excl dana.
Inschrijven svp voor 22 maart. Op 22 maart ontvang je informatie en de link naar de zoomroom.

AANMELDEN